loading...
بلای خانمان سوز ............. اعتیاد
۱ - تریاک :

تریاك از شیره گیاه خشخاش با نام علمی " پاپاور سومنیفروم" به دست می آید . در حدود بیست نوع آلكالوئید مجزا از تریاك مشتق می شود كه معروفترین آن ها مرفین است . آلكالوئیدهای نیمه مصنوعی كه از مرفین ساخته می شوند ، شامل هروئین ، كدئین و هیدرومرفین هستند .
مواد كاملاً مصنوعی شبیه تریاك كه در آزمایشگاه ساخته می شوند ، شامل مپریدین ، متادون و پروپوكسیفن می باشند .

آلكالوئیدهای تریاك اثرشان را با چسبیدن به گیرنده های خود در دستگاه عصبی اعمال می كنند .
در سال 1974 میلادی یك عامل داخلی با اثرهایی شبیه به تریاك كشف شد و انكفالین نام گرفت .
چندین شكل از این ماده از مغز جدا شد که آن ها را آندورفین نامیدند . آندورفین ها در انتقال عصبی شركت دارند و برای از بین بردن درد در بدن به كار می روند . هنگامی كه شخص دچار صدمه جسمی می شود ، این مواد بطور طبیعی آزاد می شوند و مسئول از بین بردن درد در مواقع صدمه حاد به بدن هستند . هروئین بسیار قوی تر از مرفین و بیشتر از آن محلول در چربی است ، در نتیجه در مدت زمان كوتاه تری از سد مغزی عبور نموده و شروع اثر آن سریعتر است .
كدئین به طور طبیعی در حدود نیم درصد در تریاك وجود دارد. بعد از جذب ، كدئین مقداری تبدیل به مرفین می شود و به گیرنده های عصبی مرفین می چسبد . مواد مصنوعی مانند متادون ، مپریدین ، و پنتازوسین هم به گیرنده های مرفین می چسبند . تغییر در تعداد گیرنده های مرفین
در اثر تماس مداوم با تریاك صورت می گیرد و باعث ایجاد وابستگی می شود . با چهار بار استفاده مداوم از تریاك تحمل شخص نسبت به آن بالا می رود . اما برای ایجاد شدن علائم قطع دارو یعنی ایجاد وابستگی بدنی تعداد دفعات بیشتری لازم است .

2 - حشیش :

اسامی عامیانه: Grass ، Hash ، Dope ، Blow ، Draw
شكل ظاهری: به صورت تكه های جامد ، از رزین گیاه شاهدانه میباشد، قـهـوه ای و یــا مشكی است .
از اثرات آن ریلكس كننده ، حواس شنوایی و بینایی ( به خصوص رنگها ) قوی تر می گردنـد ، اشتها آور است ، فرد حراف و یا منزوی می گردد ، واكنش به محرك ها كند می شود ، دقیقه ها طولانی شده زمانی دیر می گذرد ، اجسام عادی ، عجیب به نظر می رسند .
از خطرات کوتاه مدت آن می توان به احسـاس سـردرگـمـی ، اضــطراب ، هراس ، بد گـمـانـی ، تـوانـایـی یادگیری كاهش می یابد ، هماهنگی حركات مختل می شود ، اشاره کرد .
از خطرات دراز مدت آن می توان به پارانوئید ، اسكیزوفرنی ، جنون ، روانپریشی ، افسردگی و اضطــراب ، استعمال آن همراه با سیگار سبب آسیب جدی به ریه ها می گردد ، اشاره کرد .

3 - کراک :

كراك ماده ی مخدر جدیدی است كه بنا به مشخصاتی كه دارد به مراتب بدتر از ایدز بدتر از سرطان و غیر قابل مقایسه با حتی هرویین شروع به نسل كشی بین جوانان کرده است . اگر جوانان و خانواده ها عمق این فاجعه را سریعا در نیابند نسل جوان در معرض تهدیدی جدی قرار دارد . خطری كه در كمتر از 2 سال جوانان را مثل برگ خزان به زمین خواهد انداخت .
كراك هرویینی است كه تا حد امكان اشباع شده یعنی یك گرم كراك از 10 تا 100 گرم هرویین ساخته شده ولی قیمت آن هم قیمت هرویین و در بعض مواقع به مراتب ارزان تر از هرویین است.
اعتیاد آن نسبت به هرویین بسیار شدید تر و فوری تر و ترك آن بسیار مشكل تر است .
كراك ماده ی مخدر جدید است یعنی در واقع با نام جدید معرفی شده و نوجوانان و جوانان نمی دانند كه آن بد تر از هرویین است بنابر این وحشتی كه از هروئین دارند و باعث می شود كه به طرفش نروند از كراك ندارند اكثرا خیال می كنند كه كراك چیزی در حد قرص های روان گردان و اكستازی است . به همین دلیل از مصرف آن وحشت ندارند و این شروع و علت فاجعه است .
مصرف حتی یك بار كراك اعتیاد آور است و این تفاوت اساسی كراك با قرص های اكستازی است كه اگر چه در بلند مدت كشنده هستند اما اعتیاد با قدرت بالا ندارند . تبلیغات زیادی كه شبانه روزی علیه قرص های اكستازی شده باعث شده كه خطر كراك در سایه و پنهان باقی بماند .
كراك بر خلاف هروئین تریاك و حشیش و ... بدون بو است.

حتی چیزی شبیه دقیقا یك تكه كچ از دیوار كنده شده و به اندازه یك ماش توجه هیچ كس را جلب نمی كند . 
معتادی كه 3ماه بعد از مصرف كراك تا 30 كیلو از وزن بدنش كم می شود آیا بیش از 2 سال زنده بماند ؟
معتاد به كراك در پایان اولین سال اعتیادش حداقل كبد و طحالش را قطعا از دست خواهد داد . معتاد به كراك هرگز نمی تواند بیش از یك ماه زندگی عادی داشته باشد پس از یك ماه یا نشئه و در حال چرت زدن و یا خماری در حال درد كشیدن است .
آیا مرگی دردناكتر و مظلومانه تر از این هم هست مرگی كه در سایه بی اطلاعی مردم و جامعه اتفاق می افتد ؟
متاسفانه كراك در جامعه به سرعت در حال پیشروی و قربانی گرفتن است وچیزی نمانده تا به یك اپیدمی تبدیل شود .

4 - كوكائین :

اسامی عامیانه :Nose Candy ، Base ، Flake ،Toot ، White ، Blow ، Snow Rock ، Charlie
گرد سفید رنگی كه از برگ های خشك شده گیاه كوكا به دست می آید . با پختن كوكائین همراه با جوش شیرین ماده مخدر دیگری بنام کراک ( Crack ) حاصل می گــردد .

یك محرك می باشد ، اثراتش بسیار زود از میان می رود (30 دقیـقـه بـعد) كـه سبب می گردد فرد احساس افسردگی و نا آرامی می كند ، حـتی با یک بار مـصرف اعتـیـادآور است .
افـزایش اعتمـاد به نـفس ، احسـاس نیـرومنـدی و هـوشـیـاری ، سـبــب تپــش قلب می گـردد ، انرژی زا ، فرد حراف و یا كم حرف می شود، سریع و چابك ، شنگولی . از مـیـان رفتـن تـمركـز، هــماهنگی حركات و میل جنسی، تنفـس كـم عـمـق و نامـنـظـم ، رفـتـار خشونت آمیز ، رعشه ، بسیار زود اثرش ایجاد می گـردد (10 ثـانـیـه پـس از اسـتـعـمـال) افزایش انرژی، تقویت نیروی جنسی، ترشح دپامین در مغز .
استنشاق آن از را بینی سبب آسیب به پره مــیانی بینی شده و در آن ایجاد حفره می كند . آن قدر خطرناك است كه با اولین مصرف می تواند سبب سكته قلبی گـردد . مشـكـلات تـنـفسی، آسیـب بـــه ریه ، تشنج و مرگ ناگهانی . در دراز مـدت نـیـز سـبـب پارانوئید ، توهم ، خشونت و كاهش وزن می گردد . به مغز و قلب نیز آسیب جدی می رساند .

5-اکستازی چیست ؟
پایه شیمیایی اکستازی شبیه مسکالین و speed است. به اعتقاد بسیاری از متخصصان اکستازی مانند LSD جزو اصلی گروه مواد مخدر توهم زا و سرخوشی آور به شمار می رود. در ساخت اکستازی موادی همچون استون، نیترواتان، کلورفورم و یا حتی فورمامید به عنوان مواد پایه به کار می روند. موادی که همگی در صنعت شیمیایی و دارو سازی کاربرد داشته و می توان به طور کاملا قانونی آن ها را تهیه و بعضی از این مواد را بدون هیچ منعی استفاده کرد. عموما ساخت این مواد در آزمایشگاه های زیرزمینی صورت می گیرد. اما در مورد اکستازی قضیه فرق می کند. این ماده نه تنها در لابراتوارهای کوچک زیرزمینی تولید می شود، بلکه در کارخانجات بزرگ هم هست. در سال 1989 فقط در مرز آلمان و هلند 3/1 میلیون عدد قرص اکستازی مصرف شده است. اکستازی از طریق دهان و به صورت قرص همراه با آب مصرف می شود. در سطح خارجی این قرص ها اغلب اشکال و حروفی دارند که به همراه رنگ و ترکیبات رنگی ، شدت و مدت زمان تاثیر و نوع ماده موثر آن را برای مصرف کننده مشخص می کند هر چند درستی این کدها قابل اطمینان نیست.
درباره عوارض سوء مصرف اکستازی هنوز اطلاعات قابل اطمینانی به دست نیامده و به دلیل اختلاف نظرهای فراوانی که در مورد عوارض منفی مصرف اکستازی بر سلامت انسان وجود دارد ،دستیابی به اطلاعات جامع علمی و آزمایشگاهی درباره عوارض و آسیب های ناشی از مصرف این مواد مشکل شده است. به این علت عوارض ناشی از سوء مصرف تنها بر پایه تجربه های مصرف کنندگان و گزارش های مددکارانی که به طور دایم با این افراد سر و کار دارند ارزیابی می شوند.
علایم مصرف اکستازی
البته علایم آنی مصرف اکستازی با فاکتورهای مختلفی مانند میزان دفعات مصرف ، میزان خلوص ماده موثر، وضعیت روحی و جسمانی، انگیزه و موقعیت مکانی مصرف کننده ارتباط متستقیم دارد.
در واقع اکستازی همانند بسیاری از مواد مخدر دیگر فقط احساس اولیه مصرف کننده را تشدید می کند. این مواد تغییر ایجاد نمی کنند، مثلا احساس سرخوردگی، اندوه، تبدیل به شادی و سرخوشی نمی شود. شاید به همین دلیل اطلاق مواد روان گردان به انواع محصولات اکستازی چندان درست به نظر نیاید.
همچنین برای بسیاری از افراد اکستازی محرک هیجان آور و در عین حال آرامش بخش است و علاوه بر آن تاثیرات توهمی ، تحریک فانتزی را نیز به دنبال دارد. اما مصرف کنندگان پیش از آن که عوارض روانی مواد را احساس کنند ابتدا عوارض جسمانی مصرف مواد را تجربه می کنند.
در افرادی که برای اولین بار اکستازی مصرف می کنند، حدود 30 دقیقه پس از مصرف معمولا افزایش ضربان قلب ، تعریق شدید، انقباض عضلانی ، عدم احساس درد بروز می کند. اما افرادی که به دفعات این مواد را مصرف می کنند احساس سوزن سوزن شدن بدن ، بی قراری ، نا آرامی و اضطراب را توصیف می کنند.
برای تشخیص عوارض ناشی از مصرف انواع مختلف مواد، همواره باید علامت ها و عوارض مصرف با مشاهدات به دست آمده آزمایشگاه های دارو سازی و آزمایش های کلینیکی و نتایج بررسی و آزمایش قرص ها مقایسه شوند، تا در حد ممکن بتوان دریافت چه ماده موثری مصرف شده است.
افزایش دمای بدن ، فشار خون و همچنین افزایش فزاینده توان بدنی از آثار آنی جسمانی مصرف مواد هستند. از عوارض ناخواسته ای که نیز ممکن است بروز کند می توان به تهوع، خشکی دهان ، انقباض عضلات فک و همچنین عدم تعادل اشاره کرد. علاوه بر این مصرف اکستازی همراه با فعالیت شدید بدنی ممکن است عوارض جسمانی - روانی مانند کم آبی شدید، استفراغ ، ترس و واهمه شدید را در پی داشته باشد. این عوارض معمولا پس از حرکت های شدید و طولانی در محل گرم و پر جمعیت به ویژه محفل های شبانه و پارتی ها بروز می کند که در موارد نادر منجر به سکته قلبی و یا مغزی نیز شده است. مصرف کنندگان گاه تا حد مرگ می رقصند تا جای که آب بدنشان به شدت کاهش یافته و به دلیل مصرف مواد، سیستم گیرنده های درد در بدنشان مختل شده و شخص مشکلات ناشی از کم آبی شدید را احساس نمی کند.
تاثیرات روانی
از نظر روانی مصرف اکستازی در بسیاری از افراد اعتماد به نفس را افزایش داده و شخص راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کند، به طوریکه معاشرتی شدن، بی پروایی در رفتار و گفتار، احساس محبوب بودن و مورد توجه قرار گرفتن، احساس قدرت و نیروی فوق العاده داشتن ، بروز رفتارهای هیجانی و تشدید امیال جنسی از آثار مصرف اکستازی گزارش شده است.
بزرگترین مشکل مصرف کنندگان اکستازی پایان سرخوشی اولیه است. زیرا با از بین رفتن تاثیر دارو و نشئگی حاصل از سوء مصرف یا به اصطلاح "اکستازی فیلم"، افسردگی شدید و عمیق بروز می کند. افسردگی همراه با عوارض دیگر مانند بی قراری، اضطراب، خستگی و کوفتگی عضلات، همچنین بی انگیزگی و بی تفاوتی شدید در زندگی روز مره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در کنار این موارد میل مفرط و شدید به مصرف مجدد مواد نیز در فرد به وجود می آید که می تواند اولین قدم و همچنین قدم تعیین کننده در راه وابستگی روانی به مواد مخدر باشد.
عوارض دراز مدت
هنوز در مورد عوارض دراز مدت سوء مصرف اکستازی اطلاع دقیقی در دست نیست . اما در این نکته که سوء مصرف اکستازی با خلوص بالا و به دفعات، کارایی و عملکرد سیستم عصبی مغز را به شدت دچار آسیب می کند شکی وجود ندارد. بیش از همه حافظه کوتاه مدت مغز دچار اختلال می شود. بعضی مصرف کنندگان می گویند که در حالت نشئگی حافظه کوتاه مدتشان را به کلی از دست داده اند اما در بعضی موارد حافظه دراز مدتشان فعال شده است. اکستازی مانند دیگر مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می کند و آسیب پذیری بدن را در برابر بیماری های عفونی و ویروسی به شدت افزاش می دهد. علاوه بر آن ارگان هایی که کار دفع مواد سمی زاید بدن مثل کلیه و کبد را بر عهده دارند دچار صدمات جبران ناپذیر می شوند.
افرادی که مصرف را تازه شروع کرده اند زندگی روز مره شان هنوز تحت تاثیر مصرف قرار ندارد، اما پس ازحدود شش ماه مصرف مداوم، اشتیاق مفرط و غیر قابل کنترل به مصرف دایمی در آنها به وجود می آید. ضمن این که اشتیاق به مصرف این مواد فرد را به سمت استعمال و مصرف مواد مخدر دیگر مانند حشیش، کوکایین و حتی بعضی داروهای پزشکی روان گردان سوق می دهد.

 به امید ایرانی بدون اعتیاد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما دوستان عزیزان در این وبلاگ هدف این است که در مود اعتیاد این بلای خانمان سوز کمی صحبت کنیم.....لطفا با اتنقاد و پیشنهادهای خود به بهتر شدن مطالب این وبلاگ کمک کنید با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 98
  • بازدید کلی : 2,420